unduforum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
unduforum

Forum om undulater


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

er det en dårlig ide at klippe svingfjerene ?

5 deltagere

Go down  Besked [Side 1 af 1]

Mathilde H

Mathilde H

hej alle Very Happy jeg har tænkt lidt over det med at klippe sving fjerene. er det ansvarligt eller uansvarligt at gøre det? og kan det skade fuglen ? jeg har jo tænkt lidt over at anskaffe mig en dværgpapegøje. og keg tror det ville være nemmere at tæmme den hvis den ikke kunne flyve så godt. men jeg vil gerne vide om det er synd at gøre det ?

hilsen Mathilde H

Junie

Junie
Admin

Hej Mathilde.

Jeg synes bestemt ikke det kan forsvares at klippe en fugls svingfjer. Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener endda at det er ulovligt.

Under alle omstændigheder vil det jo sætte fuglen i en rædselsfuld situation. Hvis den gerne vil flygte, men simpelthen ikke kan fordi den ikke kan flyve. Det kan nemt gøre mere skade end gavn.

Jeg kender til et tilfælde med en undulatunge, hvor de nye ejere i bedste mening havde klippet svingfjerene. Da ungen kom hjem til dem, var den mere eller mindre fortrolig, men kun få mdr senere var den så rædselslagen, at den rystede når familien kom hen for at snakke med den.

At gøre en fugl tam kræver tålmodighed. Jeg kan sagtens forstå at du finder tanken fristende, men fortrolighed skal komme med tiden, det er ikke noget der skal tvinges.

Jeg synes det er dyrplageri at fratage en fugl sine flyveevner. Men det er jo så bare min mening Smile

Hilsen Junie.

http://www.unduforum.com

3er det en dårlig ide at klippe svingfjerene ? Empty tak for svaret :) Man 13 Sep 2010, 21:55

Mathilde H

Mathilde H

jeg kan godt se at det er meget alvorligt med hensyn til det at fuglen ikke kan flygte så jeg vil ihvertfald ikke gøre det Shocked tak for svaret junie

Wiebke

Wiebke

Hej Mathilde!

Jeg synes Junie har skrevet alt der er at sige til det med at klippe fjerene. Kan også godt forstå at du vil gøre tæmningen nemmere, men uden at kunne flyve vil fuglen jo ikke være i stand til at reagere naturligt. Bare brug meget tid sammen med den sådan at den frivilligt gerne vil komme hen til dig og lærer at være tryg ved dig!

Held og lykke med det.

Hilsen Wiebke

5er det en dårlig ide at klippe svingfjerene ? Empty er det en dårlig ide Ons 15 Sep 2010, 14:23

Ena

Ena

Hej

Ja,efter min mening er det en rigtig dårlig ide
og jeg ser det som ren dyrplageri,en lille fugle kan
da sagtens blive dejlig tam ved tålmodighed og masser af kærlighed og omsorg,forstår ikke at man bare kan få tanken om at gøre noget så skrækkeligt ved et lille væsen

hilsen Ena

Undumor

Undumor

Jeg kan kun skrive under på det som allerede har blevet sagt her.
Det er en rigtig dårlig idé at klippe fjerene til en fugl Crying or Very sad
Det må aldrig ske!

Har en gang hørt at en af mine dejlige undulatunger som jeg solgte til en familie, blev klippet, for at den skulle blive mere tam. Det virket stik modsatt, og de fortrød det meget.
Jeg tænker fortsat meget på hvordan det går med den lille mishandlede pige.. har ikke længere kontakt med familien desværre.

Men aldrig aldrig tag fra en fugl muligheden til at flyve! Det er et kæmpe overgreb.

http://www.undulatliv.dk

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum