unduforum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
unduforum

Forum om undulater


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Hej med jer :)

4 deltagere

Go down  Besked [Side 1 af 1]

1Hej med jer :) Empty Hej med jer :) Man 29 Aug 2011, 13:18

Rocket Queen

Rocket Queen

Hej

Jeg hedder Anne, og jeg har altid haft undulat. Lige nu har jeg Houdini, en flot han på 5 år. Houdini er ret tam og god til at efterligne. Han siger mest 'Hej Houdini' og 'Kom så', men han kan efterligne mange fløjt, denne sommer har han lært at sige som gråspurvene og musvitterne, jeg fodrer på altanen.

Houdini kommer alle steder i lejligheden - tilmed på toilettet. I weekenden bliver han lukket ud, før vi står op, og så flyver han ind i sengen og hygger med mig og min kæreste.

Jeg har altid kun haft én undulat, da jeg har lært, at det gør dem mere tamme - en myte jeg heldigvis ikke tror på længere! Det var faktisk i min søgning efter en ven til Houdini, at jeg faldt over dette forum cheers

Selvom Houdini er enefugl så har den tit besøg af min søsters undulat, vi passer nemlig for hinanden, når vi er på ferie. Hendes fugl er desværre aldrig blevet rigtig tam...

Og så er det lige nogle billeder af Houdini, så I kan se, hvilke fjollede ting, han har det med at rode sig ud i affraid

Her poserer han for kameraet:
[img]Hej med jer :) P6130310 [/img

Fra den dag jeg fik ham:
[img]Hej med jer :) P7210410[/img]

Hans lille legekammerat
[img]Hej med jer :) P9170010[/img]

I kartoflerne!
[img]Hej med jer :) Houdin10[/img]

Her er han hoppet ind i køleskabet...
[img]Hej med jer :) Houdin11[/img]

Læg mærke til at hans halefjer her er gul - hver gang han fælder skifter han mellem blå og gul halefjer Wink
[img]Hej med jer :) Pc300010[/img]

2Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Man 29 Aug 2011, 14:56

CrownVic

CrownVic

Hej og velkommen til. Jeg er helt vild med Houdini. Han er bare så flot. Jeg synes det er interessant at han flyver rundt i hele lejligheden. Er du aldrig bekymret for at han kommer galt af sted, eller bliver væk i noget?

Jeg kunne godt tænke mig at se og høre ham tale. Har du ikke et videokamera Smile

Lige et par tanker jeg synes du skal gøre inden du anskaffer ham en ven. Er din søsters undulat ude at flyve sammen med ham når den er på besøg? Jeg tænker mest på om Houdini kan acceptere en ven efter så mange år alene. Hans evne til at tale "menneskesprog" vil nok bliver mindre når han ikke længere er alene. Men ellers er de jo flokdyr og bør holdes flere sammen, men omvendt så lyder det til han trives godt med dig/jer og har sikkert forlængst accepteret, at I er en del af den flok han tilhøre.

Med den pasning du er i stand til at give ham synes jeg ikke du behøves at have dårlig samvittighed over kun at have en undulat.

Og lige til sidst. Rå kartofler er vistnok giftige for undulater. Men det ser jo heller ikke ud til at han har spist af dem. Laughing



Sidst rettet af CrownVic Man 29 Aug 2011, 15:02, rettet 1 gang

3Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Man 29 Aug 2011, 15:29

Rocket Queen

Rocket Queen

Tak, han er nemlig rigtig flot og underholdende.

Han er kun ude, når vi er hjemme netop af frygt for, at han bliver viklet ind i et eller andet, det er heldigvis aldrig sket. Men det kræver også at man holder styr på om vinduerne er lukkede alle steder - just in case Wink
Han bliver ofte væk, nogle gange finder han fx på at sætte sig på tværpinden under sofabordet eller bag en potteplante i vindueskammen - der kan han så sidde helt stille og hygge sig, ligegyldigt hvor meget man kalder.

Når vi har besøg af King, min søsters undulat, så flyver de rundt sammen og går nogle gange på besøg i hinandens bure, så det er der ingen problemer med. De kan sidde i timevis på en stoleryg og pænt tale på skift - de afbryder skægt nok aldrig hinanden.
Jeg tror nu også på nogle punkter at Houdini er ligeglad med en ekstra ven eller ej. Når King tager hjem igen, så er det det. Han hverken kalder eller leder efter ham, men giver igen os sin fulde opmærksomhed. Men det er så hyggeligt at iagttage dem sammen, og de talrige videoer på youtube med flere tamme undulater gør mig helt misundelig I love you

Jeg vidste ikke, at kartofler skulle være giftige - tror nu mest han var interesseret i vandet på dem, han overlevede i hvert fald. Det gjorde han heldigvis også dengang han sad 5 minutter i køleskabet, men det er en helt anden historie affraid

4Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Man 29 Aug 2011, 18:22

CrownVic

CrownVic

Ud fra dette, lyder det til at han godt kan affinde sig med en fast ven. Skal den nye også være en han? Det siges at hanner er nemmere at tæmme, generelt lidt roligere og bider ikke helt så hårdt What a Face . Jeg har to af hvert køn og det passer i hvert tilfælde her i huset. Godt nok er hunnerne lidt yngre, men det er næppe alderen alene der afgør dominansen i buret.

5 minutter i køleskabet lyder ikke rart. De bliver jo nemt forkølet. Kaldte han på dig derinde fra?

5Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Man 29 Aug 2011, 18:50

Rocket Queen

Rocket Queen

Jeg havde godt nok overvejet en hun, i håbet om at få unger en dag. Men efter det jeg har læst herinde, skal hunnen helst være under 2½ år ved sit første kuld, er lidt usikker på, hvor gammel hannen må være?

Jeg har både haft hunner og hanner - jeg ved ikke helt, om forskellen har været så stor, hvis jeg skal være ærlig.

Det var Houdinis egen skyld, at den endte i køleskabet... Den sad på min skulder, da jeg skulle lave mad, og i et ubemærket øjeblik hoppede den så ind på hylden, det har den gjort mange gange - både før og siden - men denne gang lagde jeg ikke mærke til det. Heldigvis skulle jeg lægge nogle ting tilbage i køleskabet - overrasket blev jeg godt nok, da den fløj ud af køleskabet, den havde siddet der i mindst 5 minutter - måske undulater lever længere, hvis de bliver opbevaret på køl Razz

I øvrigt kom den også lige på besøg i køkkenet lige før - og syntes den skulle inspicere kartoflerne, denne gang kom jeg pænt låg på Wink

6Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Man 29 Aug 2011, 20:59

CrownVic

CrownVic

Det er korrekt at hunner ikke må være for gamle når de får unger. Jeg mener dog ikke samme aldersrestriktion gælder for hannerne, men om fem år er for gammel ved jeg ikke. Der er nok nogle der har en mening om dette.

Men ellers lyder det da interessant med unger. Jeg skal også have et par redekasser sat op til foråret, hvor mine hunner bliver et år gamle, og dermed parat til at yngle.

Det kan godt være det med forskellen i attitude på hunner og hanner er overdrevet. En hver undulat har sin personlighed.

Er du ikke bange for at han lander på en varm kogeplade når han hjælper til med madlavningen?

7Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Tirs 30 Aug 2011, 17:07

Junie

Junie
Admin

Hej Smile

Velkommen her til forummet Smile

Hvor er det dog en skøn lille fugl du har!

Uanset hvor godt han har det hos jer, synes jeg en ven til ham ville være en rigtig god idé. Os mennesker kan aldrig opfylde de samme behov som en artsfælle. Så jeg tror bestemt at han vil blive glad for en lille kæreste Smile

Med hensyn til ynglealder så skal hunner helst lægge deres første æg før tre års alderen. Hvis de aldrig har lagt et æg før, kan de risikere at få læggenød. Men ellers kan de sagtens yngle indtil de er ca 4-5 år. Selvfølgelig bliver de mindre frugtbare med alderen og jo ældre de er, jo hårdere er det for dem.

Man siger at hanners frugtbarhed topper ved 5 års alderen. Men det kan sagtens få unger indtil de er 7-8 år gamle.

Hvis du får en hun til Houdini nu, vil du sagtens kunne yngle med dem. Det kan så bare være at de får meget små kuld på kun 2-3 unger.

Der er forskel på hanner og hunner. Og ja, hunner bider mere Smile Men de kan blive fuldstændig lige tamme. ( hvis bare man har tålmodigheden til det) Hanner synger til gengæld mere end hunner og er generelt mere livlige. Hunner derimod har så mere brug for at bide i friske grene. Men uanset køn er alle undulater jo alligevel meget forskellige.

Det er nogle meget skønne billeder du har sat ind Smile

Hilsen Junie

http://www.unduforum.com

8Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Tirs 30 Aug 2011, 20:25

Rocket Queen

Rocket Queen

Tak for velkomsten Very Happy

Det virker altså til at være et rigtig godt og konstruktivt lille forum. En af mine veninder har kat, men kunne bestemt ikke anbefale det katteforum, hun var faldet over. Der skrev de fx: Du er selv ude om at din kat er blevet kørt ned, når du lader den gå udenfor, og den slags Evil or Very Mad Herinde virker til at være en god og sober tone, også når man er ueninge Wink

Jeg har faktisk i dag været ude at købe en lille ven til Houdini - håber han bliver glad. Det er en hun, så måske kommer der engang med tiden unger, men hvis der ikke gør, så betyder det ikke så meget.
Tak for svaret, Junie,vedr. hvor gamle hannerne skal være for at få unger, det giver jo håb.

Den lille ny virker allerede meget rolig og modig: Efter kun 5 minutter var hun ude af kassen, spiste frø fra bundet og har lige siddet og pudset sig - alt dette på blot en halv time. Jeg tænker, at det måske har været beroligende, at hun har kunnet høre Houdini i baggrunden.

Han må jo desværre på 'ferie' hos min mor de kommende uger - forhåbentlig ikke i for lang tid Sad

Jeg skal nok lægge nogle billeder op af den nye også, og fortælle hvordan det går med sammenføringen. Men billederne må vente til det bliver lyst, de er alt for uklare lige nu, og jeg nægter at tage dem med blitz.
Med hendsyn til sammenføringen har jeg læst lidt i de andre tråde med gode råd, men det kan jo være, jeg spørger alligevel, når tiden nærmer sig.

Og navnet... Ja, det må vente lidt endnu scratch
Slog lige op, at i den virkelige verden hed Houdinis kone Bess, men det er jeg ikke så vild med, det kunne ellers være sjovt.

Og så kravlede den lille pips op på den øverste pind Shocked

9Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Tirs 30 Aug 2011, 22:00

CrownVic

CrownVic

Ja, det er et lille hyggeligt forum, med en god og venlig tone og der bliver kun givet konstruktiv kritik. Det har vi alle sammen glæde af Smile

Det var da hurtigt Houdinis nye partner kunne falde til. Hvor gammel er hun?

10Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Tirs 30 Aug 2011, 22:34

Rocket Queen

Rocket Queen

Hun er kun 6 uger - eller lige deromkring i hvert fald.

Jeg kom også til at lukke Houdini ud, så han kunne hilse, det var de begge mægtig begejstede for. Jeg tror det giver gode bonuspoint i forhold til tillid. Måske Houdini ikke behøver være på så lang ferie alligevel? cheers

11Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Fre 02 Sep 2011, 12:28

CrownVic

CrownVic

Så hvordan går det med Houdinis nye partner? Er de blevet forenet?

12Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Fre 02 Sep 2011, 14:59

Rocket Queen

Rocket Queen

Nej, de er ikke blevet forenet endnu, men ellers går det over al forventning. Aldrig har det værey så nemt at tæmme en fugl cheers

Allerede i onsdags var hun faldet til og reagerede ikke længere på, at vi nærmede os buret eller bare bevægede os rundt. Hun ville også gerne sidde på finger og meget gerne nusses.

Hun kommer også hen til tremmerne for at blive nusset - hun elsker at blive nusset, forhåbentlig Houdini kan lære noget af det, for ham må jeg helst ikke røre. Allerhelst vil hun putte sig i mine hænder, mens jeg nusser hende, så ligger hun der med hovedet på min tommel og småsover og laver lyde med næbbet.

Hvis jeg ikke lige har tid, så bliver hun altså noget utålmodig.Lige nu kalder hun og gør sig til, fordi hun ikke får opmærksomhed.

Og nu kan jeg godt se, hvad I mener med at hunner bidder! Det sjove er, at hun selv hopper op på min hånd, og så bidder hun - eller napper. I starten turde jeg ikke skælde hende ud, jeg ville jo helst ikke gøre hende bange, men det betyder altså ikke noget. Jeg har både hævet stemmen, banket hende på næbbet og skubbet hende væk fra hånden, når hun bidder, uden at hun tilsyneladende tager sig synderligt af det. Hun hopper glad op, når hånden kommer tilbage.

Har I nogle gode råd til, hvordan man kan få undulater til at holde op med at bidde? Eller burde det bare blive bedre med tiden?

Men jeg må sige, at vi allerede er nået rigtig langt. Jeg er stadig lidt i tvivl om, hvornår jeg skal lade hende komme på den første flyvetur, og håber virkelig at det ikke er for tidligt at få Houdini hjem i næste uge.

Jeg har i øvrigt prøvet at uploade nogle nye billeder, men der skete ikke rigtig noget, så jeg prøver igen senere.

Og pipsen er stadig navnløs scratch

13Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Fre 02 Sep 2011, 16:04

Rocket Queen

Rocket Queen

Så lykkedes det med billederne Very Happy

Hej med jer :) 05610

Hej med jer :) 05410

Hej med jer :) 06110

14Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Fre 02 Sep 2011, 17:58

Junie

Junie
Admin

Hej igen.

Hvor er hun dog sød og kær Smile

Er du helt sikker på at hun er 6 uger?

Alt hvad du beskriver, er nemlig ungers adfærd når de er 4-5 uger gamle. Det er også kun meget unge unger der ligger i madskålene. Det plejer at være savnet efter redekassen. Desuden synes jeg også at hendes hale ser lidt kort ud.

Har du lagt mærke til om hun spiser nok?

Jeg synes du skal arbejde rigtig meget med hende. Hvis hun er så ung som jeg måske tror, vil tamheden forsvinde om en uge eller to hvis ikke du arbejde utrolig meget med hende nu. Men måske tager jeg fejl. (forhåbentlig). Du kan selvfølgelig også bare have været helt utrolig heldig Smile

Du kan ikke få en hunundulat til at lade være med at bide. Det ligger i deres natur. Men man kan minimere det. Et lille bank på næbbet plejer at hjælpe eller simpelthen stoppe legen hvis hun bider. Disse metoder er meget brugte, men har dog aldrig virket for mig Smile

Jeg sørger altid for at have nogle fingerringe på. Det plejer at få deres opmærksomhed rettet mod dem i stedet for mod hånden.

Så snart hun har vænnet sig til værelset, kan du sagtens lade hende komme ud at flyve. Men der skal nok lige gå en uges tid endnu. Dog synes jeg sagtens du kan sætte hende sammen med Houdini. De har jo allerede mødt hinanden, så der er ingen grund til at holde dem adskildte. Han har jo allerede accepteret hende.

Det vil dog være en god ide hvis du omrokerer lidt i hans bur inden da. Så vil det være lidt nyt for dem begge to og så vil han bedre acceptere en ny indflytter Smile

Jeg synes hun skal hedde Kylling Very Happy

Hilsen Junie

http://www.unduforum.com

15Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Fre 02 Sep 2011, 19:36

Rocket Queen

Rocket Queen

Ham jeg købte hende af, sagde at ungerne var omkring 6 uger gamle, men han sagde ikke noget om, hvornår de var klækket i forhold til hinanden. Så måske hun er lidt yngre. Jeg har også bidt mærke i den meget korte hale, og så synes jeg hun sover meget, hvilket vel kan styrke din mistanke, tænker jeg.

Jeg har set hende spise af frøene flere gange og også en masse æble, men jeg skal nok være opmærksom på, om det fortsætter. Er der andre ting, jeg bør være opmærksom på?

Houdini lå også i madskålene, da han var lille og prøvede at grave sig ud, deraf navnet Wink

Jeg kunne ikke stå for fristen for at tage hende ud idag. Hun har mest siddet/kravlet på mig, men har også taget et par småture rundt, det er nu gået meget fint. Ja, ikke ligne når hun kravler i mit ansigt Mad

Hvis du nu har ret i, at hun er yngre end antaget, og 'tamheden' aftager, er det så en god ide at sætte hende sammen med Houdini allerede? Jeg vil jo gerne have, at de bliver lige tamme.

Med hensyn til buret så burde det ikke blive noget problem, da Houdini flytter ind i hendes bur, det er helt nyindkøbt og meget større.

Kylling? Det er i hvert fald sødt flower

Og tak for tilbagemeldingerne study

16Hej med jer :) Empty Sv: Hej med jer :) Fre 02 Sep 2011, 20:43

Charlie

Charlie

Hej og velkommen til Very Happy Jeg kunne ikke andet end trække på smilebåndet af dine geniale fotos cheers

Sikke en skøn undulat du her. I love you

http://skysite.dk/sjoerupsite

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum